Hoe promoot je jouw kunst online

Gepubliceerd op 22 januari 2023 om 17:11

Te koop lopen met je eigen werk; voor veel kunstenaars en makers voelt dit heel ongemakkelijk. Het is moeilijk en een afwijzing voelt vaak heel persoonlijk. Toch is je kunst laten zien en promoten essentieel om jouw werk aan de man of vrouw te brengen. Dus hoe pak je dat nou aan?

 

Toen ik net begon met mijn kunst waren social media eigenlijk nog niet echt een ding. Je had Hyves, maar dat was nutteloos als promotie van je werk. Dus vroeger gebruikte ik wel eens Flickr om mijn werk aan een groter publiek te laten zien, meestal met weinig succes. Tegenwoordig gaat het een stuk beter. Dit zijn de 5 manieren die ik gebruik om mijn kunst te promoten.

 

1. Facebook

2. Instagram

3. Youtube

4. Mail

5. Bloggen

1. Facebook. Voor veel mensen is Facebook al helemaal passé, ingehaald door het hippere Snapchat en Tiktok. Maar Facebook brengt elke maand duizenden bezoekers naar mijn site, en degenen die via Facebook komen nemen ook het grootste aandeel van de verkopen voor hun rekening. Dit komt omdat vrijwel iedereen op Facebook zit, het is het grootste sociale netwerk ter wereld. Een enorme poel aan potentiële klanten dus. Dus wat je ook maakt; met 2,94 miljard gebruikers, moeten er duizenden mensen zijn die jouw werk te gek vinden, dus hoe bereik je die?

 

Eén van de dingen die voor mij essentieel zijn geweest, is om te realiseren is dat mijn Facebook niet slechts een persoonlijke kanaal is om contact te houden met vrienden en familie, maar echt een verlengstuk van mijn bedrijf. Ik post nog maar zelden iets persoonlijks, tenzij het gelinieerd is aan mijn tekenwerk. Dit is een keuze die ik zelf maak, zodat ik me vrijer voel om dingen te delen.

 

En dat delen kan dus enorm gemakkelijk op Facebook, het staat dan ook vol met reclame, dus hoe bereik je de juiste mensen. Ik doe dat op de volgende manier. Je begint met het maken van een bedrijfspagina, dit maakt het later makkelijk om berichten te delen en op reacties te reageren. Zorg ervoor dat hierop al een hoop van je werk zichtbaar is.

 

Ik post regelmatig updates over waar ik mee bezig ben, bijvoorbeeld als ik op een kunstmarkt sta met mijn werk, of als ik een nieuwe blog heb geschreven. Zo vertel ik toch een persoonlijk verhaal, maar blijft het professioneel voor mij als tekenaar.

 

Daarnaast ben ik lid van een stuk of 80 Facebook-groepen. Je hebt verschillende groepen voor tekenen en schilderen. Maar ik post mijn schilderijen van molens in de groep: 'Molens en hun molenaars'. En onderstaand schilderij van een duiventil heb ik geplaatst in de groep 'Duiven liefhebbers'. Hier kun je enorm veel klanten mee bereiken, want dit zijn vaak mensen die heel gepassioneerd zijn over hun hobby of beroep.

Dit is echter wel iets waar je mee op moet passen. De meeste groepen en hun beheerders waarderen promotie of spam niet. Dus ik probeer altijd alleen relevante dingen voor de groep te delen, die aansluiten bij het thema van de groep. Dan heb je de meeste kans dat het opgepakt wordt. Soms voeg ik een link naar mijn website toe, maar niet altijd als ik weet dat het dan verwijderd wordt. En dat verwijderen gaat sowieso gebeuren, en uiteindelijk houd je dan gewoon de groepen over waar je werk wel welkom is.

 

Want zelfs als je alleen maar een kunstwerk deelt, zonder naar je website te linken is er een truc om mensen betrokken te krijgen. Naast de like knop staat de hoeveelheid likes. Als je daar op klikt kun je elke persoon die jouw post heeft geliked uitnodigen. En op die manier kan je pagina heel snel groeien.

2. Instagram. Instagram is het meest gebruikte platform voor kunstenaars. Uiteraard zijn er nog veel meer plekken om je werk te laten zien, maar welke kunstenaar gebruikt er nou géén Instagram?

 

Het mooie van Instagram is dat een post gemakkelijk door duizenden mensen gezien kan worden door middel van hashtags. Zeker als je een goeie foto hebt die aansluit bij iets wat leeft in de wereld of gewoon heel erg op een niche inspeelt; dan kun je zomaar viral gaan met Instagram.

 

Van dat viral gaan, moet je niet al te hoge verwachtingen hebben. Maar soms blijkt dat een post 2 of 3 keer zoveel reacties krijgt. Het kan zijn, dat het gewoon een heel goed schilderij is, maar vaak sluit het goed aan op welke hashtags je hebt gebruikt en het tijdstip dat je iets online zet. Voor mij werkt 's ochtends vroeg rond een uurtje of 8 het beste, of eventueel rond 6 uur 's avonds.

 

Het werken met die hashtags is altijd een beetje vaag. Instagram verandert het algoritme steeds, dus wat nu werkt, werkt volgende maand misschien niet meer. Ik gebruik vaak rond de 15 hashtags, en probeer de extreem populaire te vermijden, omdat niemand daar echt goed naar kijkt. Daarnaast kies ik bewust voor veel Nederlandse hashtags als #tekenen of #landschap, omdat mensen daar meer betrokken op zijn en je de meeste kans hebt op een reactie.

 

In je profiel mag je één linkje plaatsen naar je website en in een post kan dit helaas niet. Wel kun je een winkel aanmaken op Instagram. Deze producten kun je vervolgens taggen in een post, waardoor een bezoeker via jouw Instagram-winkel naar je website wordt geleid. Erg handig!

 

Daarnaast kun je directe links plaatsen in een Instagram story. Door de sticker-optie te selecteren en dan op het link-icoontje te klikken. Dit is handig, want hiermee kun je elk product of kunstwerk promoten op een pagina buiten Instagram.

 

De sleutel tot succes bij Instagram ( en bij de meeste social media ) is consistentie. Dus het liefste meerdere keren per week een post van hoge kwaliteit op hetzelfde tijdstip. Op die manier houd je volgers vast en weet men wat ze kunnen verwachten. Ik probeer met mijn posts echt een verhaal te vertalen over het proces van een schilderij, of waar ik mee bezig ben als kunstenaar.

3. Youtube. Youtube staat met stip op 2 na facebook wat betreft aantal gebruikers. Ik ben zelf ook een groot liefhebber van Youtube en ik denk dat de social media kanalen waar je zelf actief op bent, ook de plekken zijn waar je makkelijker succes mee zult boeken.

 

Dus Youtube is ontzettend leuk, maar filmpjes maken kost wel ontzettend veel tijd. Als dit niet jouw ding is, zou ik je niet aanraden om hier heel veel tijd in te steken. Op dit moment gebruik ik een Youtube kanaal genaamd meneerwanders voor mijn instructie-video's die ik maak voor leerlingen. In de beschrijving staat soms een linkje naar mijn website.

 

Als je met Youtube gaat werken kun je heel simpel beginnen door je telefoon aan een selfiestick vast te tapen en daarmee opnames te maken. Zo heb ik het gedaan in onderstaand filmpje.

Qua onderwerpen ben je natuurlijk helemaal vrij om te kiezen wat je wilt. Misschien heb je stapels oude schetsboeken waar je een keer doorheen wilt bladeren. Of misschien heb je een bijzonder proces voor het maken van een kledingstuk. Door dit te filmen en van commentaar te voorzien kun je op eenvoudige wijze toch Youtube inzetten voor je promotie.

 

En in de beschrijving kun je natuurlijk alles plaatsen wat je maar wilt. Behalve een linkje naar mijn website staan er bijvoorbeeld ook affiliate linkjes naar bol.com. Dit is eigenlijk een vorm van product placement. Als een bezoeker een doosje potloden koopt krijg ik een paar procent van het aankoopbedrag. Verder kun je Youtube ook gebruiken voor reclame-inkomsten. Als je wilt dat ik daar een keer wat meer over vertel, laat het me dan even weten in een reactie.

 

Een ander uniek voordeel van Youtube is dat gepubliceerd materiaal nooit 'oud' wordt. Youtube ( en Pinterest! ) zijn één van de weinige kanalen die evergreen zijn. Dit betekent dat een filmpje van 10 jaar geleden nog steeds populair kan zijn, en vaak nog steeds bezoekers trekt. Er zit geen houdbaarheidsdatum op, zoals veel social media wel hebben. Denk maar aan Instagram, daar zie je echt alleen datgene wat vandaag gepost is.

 

Voor mij is dat een hele belangrijke reden om toch tijd in Youtube te steken, elk filmpje zal in de toekomst alleen maar groeien in populariteit, zonder dat je daar actief voor hoeft te promoten.

4. Mail. Misschien denk je niet direct aan mail om je werk te promoten, maar daar is het juist wel heel geschikt voor. Je hebt waarschijnlijk al wel een aantal e-mailadressen verzameld van school, bij verschillende werkgevers, oude kennissen en connecties. Dat kan best aardig oplopen door de jaren heen en mensen zijn vaak zuiniger op hun mailadres dan social media. Wie kijkt er nog op Hyves of Myspace, terwijl mensen nog wel een mailadres van 15 jaar terug hebben.

 

En een mailtje is veel persoonlijker. Mensen lezen hun mail eerder dan een Facebook bericht. Zeker als het van een bekende afkomstig is. En er zijn ook een hoop mooie programma's om jouw nieuwsbrief helemaal netjes vorm te geven. Met een webshop en plaatjes en wat al niet meer geïntegreerd. Hiervoor kun je bijvoorbeeld Mailchimp gebruiken. Daarmee krijg je ook statistieken over hoeveel procent jouw mail daadwerkelijk opent.

 

Ik kies er zelf voor om het gewoon heel ouderwets te doen. Door gewoon een nieuwsbrief te schrijven, redelijk eenvoudig vorm te geven en deze handmatig naar al mijn contacten te mailen. In Gmail kan je 50 adressen tegelijkertijd mailen. Zorg er wel voor dat de overige 49 in BCC staan, zodat je niet iedereen z'n adresgegevens openbaar maakt.

 

Hieronder zie je een voorbeeld van mijn nieuwsbrief. Ik stuur er vaak 2 per jaar. Eentje met kerst en eentje in het voorjaar. Het aantal mensen dat op mijn linkjes klikt is bij een nieuwsbrief veel hoger dan bij een social media post.

5. Bloggen! Jazeker, misschien denk je dat bloggen iets is van het vorige decennium, maar bloggen is fantastisch voor je website. Het is leuk om kennis en ervaringen te delen, het is leuk om contact met volgers en fans te hebben, maar het is vooral leuk dat bloggen heel veel bezoekers naar je website trekt.

 

Bezoekers komen namelijk niet alleen op je website, omdat ze geïnteresseerd zijn in een kunstwerk, maar ook om te lezen wat je te vertellen hebt. Veel bezoekers komen van de bovengenoemde social media kanalen, maar soms vinden ze je ook door iets op Google in te tikken. En dat is waarom bloggen zo belangrijk is, het verhoogt jouw positie in Google. Door te bloggen over hoe ik een schilderij van de IJsselbrug in Zwolle heb geschilderd, komt mijn aquarel op plek 2 in de zoekresultaten van Google, als je zoekt op 'schilderij IJsselbrug Zwolle'.

 

Uiteraard zijn er al heel veel blogs over van alles en nog wat te vinden, maar er zijn zoveel onderwerpen die heel erg onderbelicht zijn. Kunstpromotie is er bijvoorbeeld één van en daar komt nog bij dat de meeste blogs in het Engels zijn, voor de Amerikaanse markt.

 

En vrijwel iedereen heeft wel iets waar hij of zij enorm gepassioneerd over is. Of je nou heel goed bent in een bepaalde tekentechniek of gewoon een boeiend persoonlijk verhaal te vertellen hebt; bloggen helpt om jouw website te promoten. Dus ik zou het zeker aanraden om je netwerk te verbreden.

Bloggen is een goeie manier om contact te leggen met andere kunstenaars. Vaak vinden mensen het hartstikke leuk om te lezen waar je mee bezig bent, en door iets van jezelf te delen maakt het je werk persoonlijker en straalt het een zekere professionaliteit uit. Althans zo heb ik dat ervaren.

 

Best eng natuurlijk, want misschien ben je helemaal niet zo zeker over je eigen werk, of dat het de moeite waard is om een blog over te schrijven. Niet erg, mijn eerst blogs waren ook niet zo best en je zult er steeds beter in worden. Iedereen heeft een verhaal te vertellen en hoe meer fouten je maakt hoe gemakkelijker het wordt. Ik heb er zelfs een blog over geschreven. ;)

Bonus: Er zijn natuurlijk nog heel veel andere social media kanalen die voor jouw misschien veel beter werken. Denk maar aan Linkedin, Pinterest of zelfs Tiktok. Eentje waar ik zelf actief op ben en die ik toch nog even wilde benoemen is Reddit.

 

Reddit noemt zichzelf; 'the frontpage of the internet', het is eigenlijk een enorm forum en daarin heel geslaagd. Je kunt hier duizenden mensen mee bereiken met een enkel bericht. Daarnaast is het geweldig om heel direct contact met mensen te maken, iedereen kan reageren en een discussie starten over een bepaald aspect van je tekening.

 

Net zoals bij Facebook moet je erg oppassen dat je bericht niet als promotie of spam wordt gemarkeerd. Ik doe dit zelf door in hele kleine Subreddits te posten en deze vervolgens te crossposten naar grotere Subreddits. Soms werkt dit en soms ook niet.

Een overzicht van het verkeer naar mijn website in januari 2023.

Veel succes met het promoten van jouw kunst of website. Mocht je het nou toch heel ingewikkeld vinden om jezelf in de markt te prijzen; elke kunstenaar heeft daar in het begin last van.

 

Ik dacht altijd dat mensen me wel zouden vinden als ze m'n werk echt mooi zouden vinden, de realiteit is echter dat dat gewoon niet gebeurd. En als je eenmaal de eerste stap hebt gezet, wordt het steeds makkelijker om jouw verhaal te vertellen.

 

Jouw kunst is de moeite waard om gezien te worden en met bovenstaande tips zorg jij ervoor iedereen van jouw werk kan genieten.


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.