In 5 stappen een schilderij van de IJsselbrug schilderen

Gepubliceerd op 5 november 2022 om 13:52

1. op zoek naar een plek. Ik wist dat ik een schilderij van de IJsselbrug wilde maken deze zomer. Ik was op de fiets gestapt en ben geschikte locaties rondom de brug gaan zoeken. Aan de ene kant had je veel lawaai van een tractor en had ik geen vrij zicht, aan de andere kant keek ik tegen het zonlicht in. Uiteindelijk ben aan de oostzijde gaan zitten op een heuveltje, zodat ik de hele brug kon zien.

 

Ik vind het heerlijk om buiten te schilderen, maar het is soms wel wat gedoe om een plek te vinden waarbij je niemand in de weg zit en je zelf ook nog een beetje comfortabel zit. Gelukkig zat ik hier in de schaduw.

 

Tijdens het schilderen kwam er van alles voorbij, van mensen die hun jetski te water laten tot een bruidspaar dat op de foto ging met de IJsselbrug op de achtergrond. Ik was dus niet de enige die dit als een mooi plekje van Zwolle beschouwde.

2. De eerste lijntjes. Voordat ik kan schilderen wil ik graag een goeie potloodtekening hebben. Vaak doe ik dit door heel schetsmatig te beginnen en vervolgens alles heel lichtjes uit te gummen, om het weer terug te tekenen. Dit doe ik een paar keer, tot dat alles er opstaat. Best een hoop gedoe, maar zo leer je wel elk detail kennen. Van de brugpijlers, tot alle oevermarkeringen en de rode spoorbrug in de achtergrond.

 

Het tekenen van een boom is heel vergeeflijk, maar een stalen brug met allerlei steunpijlers en ingewikkelde draagconstructies is een stuk lastiger. Toch is het wel heel bevredigend als je uiteindelijk een potloodtekening hebt die klopt. Nou ja, min of meer dan.

3. Schilderen van de achtergrond. Het leukste onderdeel. Na al het harde werken aan de boogconstructie en steunpilaren kan ik nu beginnen aan het inkleuren van de achtergrond. Vaak maak ik hiervoor de hele bovenkant van het papier nat, zodat ik met een paar rake kleuren blauw en grijs wat wolkjes en lucht kan maken. Met aquarelverf is het slim om heel licht te beginnen, donkerder maken is niet moeilijk, maar iets weer wit maken is haast onmogelijk.

 

Als de verf nog nat is, schilder ik ook het groene gras in de voorgrond. Ik vind het niet erg als het blauw en groen een beetje in elkaar overvloeien. Maar voordat ik de stalen brug ga schilderen wacht ik eerst tot alle grote vlakken helemaal droog zijn. Daarmee zorg je voor scherpe lijnen.

4. Uitwerken van de details. Nu mijn grote kleurvlakken er op staan en zijn opgedroogd kan ik beginnen aan de fijnere details. De bosjes in de voorgrond, de rode spoorbrug in de achtergrond, de verschillende kleuren in de boog. Ik gebruik hiervoor een kleiner penseeltje, en probeer me niet teveel vast te leggen op de vorm van elk individueel grassprietje, zolang de richting en de kleur maar kloppen.

 

Rechtsbovenin zie je een papierklem, het begon inmiddels aardig te waaien en daarmee voorkom je dat je schetsboek dicht waait. Ik werk graag in aquarel schetsboeken van Moleskine. Hierdoor heb ik altijd een stevige ondergrond en houd je je werk gemakkelijk bij elkaar.

5. Thuis alles laten bezinken. Na 2 uur begon mijn schaduwplekje langzaam te verdwijnen en werd het erg warm. Dus besloot ik de boel in te pakken en thuis verder uit te werken. Soms kan het helpen om even afstand van je werk te nemen en er daarna weer met frisse ogen naar te kijken. Hierdoor besefte ik me dat ik toch wat meer details in de voorgrond wilde stoppen, zoals de gele hoogtemarkeringen en de schaduwen in het gras en de bosjes.

 

Meestal ga ik direct als ik thuis ben aan de slag, maar soms laat ik het ook een paar dagen liggen om nog 1 streepje te veranderen. Ik was erg blij met dit schilderij, het was m'n eerste schilderij van Zwolle deze zomer en m'n meest uitdagende onderwerp tot dusver.

 

Naderhand heb ik het papier losgesneden en ingescand. Hieronder zie je het eindresultaat.

Reactie plaatsen

Reacties

Eddy Baltes
2 jaar geleden

Stuk voor stuk mooie prenten, als je je ogen een beetje dicht knijpt zijn het net foto's. Veel perspectief en diepte aanwezig, geweldig!

Ron
2 jaar geleden

Bedankt Eddy voor het compliment!