In Nederland zijn zoveel mooie dorpjes en veel daarvan zijn nog nooit vastgelegd op papier of doek. Hoewel de omgeving van Wijhe wel enkele malen eerder geschilderd is, is een gezicht op het dorp erg zeldzaam.
Deze zomer was ik van plan om een groot aantal schilderijen te maken van dorpjes en steden in het Salland. Ik woon zelf in Zwolle, dus ik ben goed bekend met deze streek en ik heb al van veel mooie plaatsen een schilderijtje gemaakt. En Wijhe, of Wieje zoals het vaak wordt uitgesproken is een heel pittoresk dorpje achter de dijk met 2 markante kerken en een mooie molen.
Genoeg te tekenen zou je zeggen, toch bleek dit nog wel aardig wat voeten in de aarde te hebben.
Met deze 5 stappen heb ik een schilderij van Wijhe gemaakt.
1. De juiste plek vinden.
2. Aan de slag
3. Inkleuren
4. Schaduwen en details
5. Afronding
Bijna klaar met het oude raadhuis en de Nicolaaskerk.
1. De juiste plek vinden. Allereerst moest ik een goeie locatie vinden voor mijn schilderij. Omdat ik altijd en plein air werk is het belangrijk dat ik een goeie plek vind om te zitten. Ik heb wel eens overwogen om een foto te gebruiken, maar ik merk dat ik beter werk als ik direct contact met mijn omgeving maak. En ik vind het ook veel leuker en interessanter.
Omdat ik niet eerst een uur door het dorp wilde lopen op zoek naar de perfecte plek, ben ik al een paar keer in Wijhe wezen kijken. En hoewel Wijhe dus hartstikke mooi is, bleek het erg moeilijk om een goeie tekenplek te vinden.
Ik wil namelijk graag een dorpsgezicht maken met de kerk op de achtergrond. Er zijn 2 monumentale kerken in het dorp, maar de Nicolaaskerk staat echt in het centrum. Helaas zijn er maar heel weinig geschikte plekken waarbij je echt goed zicht op het dorp en de kerk hebt. Overal staan wel bomen, en meestal staan deze precies in de weg.
De Nicolaaskerk in het centrum van Wijhe.
Uiteindelijk bleek in de winkelstraat een mooie plek onder een boom, waarbij je een goed overzicht krijgt op een paar karakteristieke gebouwen met een stuk van de kerk er precies achter. Daarnaast vond ik het oude raadhuis mooi, omdat hier vaak mensen zijn getrouwd en dit voor veel mensen dus extra betekenisvol is.
Dus na enig zoeken, bleek deze locatie de meest geschikte plek te zijn, en omdat het deze zomer nogal regenachtig was, kon ik ook mooi onder een boom schuilen mocht dat nodig zijn.
2. Aan de slag. Toen ik eenmaal had besloten waar ik wilde gaan tekenen hoefde ik alleen maar een mooie dag uit te kiezen. Dus begin juli was het zo ver en vertrok ik vol goede moed naar Wijhe. Helaas heb je buiten niet alles in de hand en het bleek die dag net markt te zijn, waardoor je eigenlijk niks van het oude raadhuis zag.
Dus geen schilderij van Wijhe. Uiteindelijk ben ik die dag doorgereden naar Wesepe en heb daar deze aquarel van de Nicolaaskerk in Wesepe gemaakt.
Een Weekje later had ik meer succes. Het gebouw dat je hieronder ziet heet het oude raadhuis en heeft dienst gedaan als gemeentehuis en er zit een bibliotheek in. Een erg mooi gebouw, maar door alle gele accenten heel ingewikkeld om met waterverf te schilderen. Je veegt snel een kozijntje uit, als je onvoorzichtig te werk gaat.
Een goeie schets is dus heel belangrijk. Hier zie je later niets meer van, maar het zorgt er wel voor dat ik ontspannen met het aquarellen bezig kan, zonder dat de kleine details verloren gaan. Ik doe dit door met potlood alle grote vormen te schetsen en deze steeds gedetailleerder uit te werken.
Tijdens het tekenen heb je soms niet alles onder controle. Het licht veranderde vaak en dat zal later met het aquarellen vooral een uitdaging blijken. Maar omdat ik natuurlijk in een winkelstraat zit parkeerden er ook veel auto's en vrachtwagens precies voor mijn neus. Gelukkig kon ik hier met een beetje creativiteit wel omheen werken.
Tussendoor gum ik regelmatig mijn tekening uit met een kneedgummetje, dit zorgt ervoor dat alle potloodlijnen lichter worden en ik ze gemakkelijk weer kan overtrekken en corrigeren.
Uiteindelijk ben ik tevreden met mijn schets, het is niet mijn intentie om een goeie potloodtekening te maken. Want al deze lijntjes zullen verdwijnen zodra ik aan de slag ga met mijn aquarelverf.
De eerste potloodschets, deze verfijn ik nog wat, voordat ik 'm heel licht uitgum.
3. Inkleuren. Voor het aquarellen gebruik ik een van Gogh van Gogh aquarel set aangevuld met Daniel Smith kleuren.
Ik probeer met de eerste verflagen gelijk iets van de sfeer van het schilderij neer te zetten. Ik maak de gehele bovenkant nat en schilder de lucht en de wolken en een stuk van de groene bomen. Al deze kleuren laat ik in elkaar overvloeien.
Dit is wat ik zo fantastisch vind aan aquarel, je hebt niet alles onder controle dus de verf en het water zorgen zelf voor allerlei prachtige effecten. Als ik tevreden ben met de eerste kleuren, laat ik het gehele schilderij drogen voordat ik aan de gebouwen begin.
Ik begin altijd met de lichte kleuren. In dit geval zijn dat de gele raamkozijnen en de oranje dakpannen. Later is het dan gemakkelijk om steeds donkerder te werken. Dit is ook wat ik je zou aanraden als je gaat aquarellen; lichter maken is heel moeilijk met waterverf, tenzij je bijvoorbeeld witte plakkaatverf gebruikt.
Ik haal altijd veel plezier uit het toevoegen van de schaduwen en de details, daarvoor is het belangrijk dat de basiskleuren goed kloppen. Soms overdrijf ik het ook een beetje, door de dakpannen bijvoorbeeld iets meer oranje te maken en het groen van de bomen iets meer ruimte te geven. Dit is sowieso slim, omdat je dit later altijd wel weer iets kan verzachten als je het te sterk vindt.
Eerst opzet voor mijn dorpsgezicht op Wijhe.
4. Schaduwen en details. Dit onderdeel vind ik altijd erg leuk om te doen. In de foto hierboven ben ik net begonnen met meer detail in de voorgrond aanbrengen. De donkere kleuren van het glas in de ramen en de dakpannen zorgen ervoor dat een schilderij echt gaat leven .
Schaduwen zijn best ingewikkeld om te schilderen, ik probeer ze bewust iets blauwer te tekenen dan ze soms zijn. Dit zorgt voor extra diepte. Een geel raamkozijn met een groene schaduw geeft vaak een mooier contrast dan als ik alles gewoon bruin zou maken.
Daarnaast zijn schaduwen heel belangrijk om het schilderij driedimensionaal te maken. De paarse schaduw van de bomen op de grond zorgt er ook voor dat de gebouwen niet in de lucht zweven. Ik kan me voorstellen dat dit allemaal wat vaag klinkt, maar dit zijn wel de dingen die ik probeer te onthouden als ik werk aan een realistisch dorpsportret.
Tijdens het schilderen kwamen er soms mensen even kijken. Ik vind dit vaak één van de leukste aspecten van buiten schilderen. Mensen zijn vaak heel geïnteresseerd. Soms kijken ze stiekem over je schouder mee, maar vaak komen ze toch even een praatje maken. Ik kom zelf niet uit Wijhe, dus ik vind het altijd leuk om te horen wat ik precies schilder, dat weten mensen uit de buurt natuurlijk veel beter dan ik.
Al die kleine gesprekjes, een vrachtwagen die voor m'n neus parkeert, mensen die over hun eigen schilderijen komen vertellen dat maakt het voor mij meer dan een leuk plaatje, het vertelt ook echt iets over de sfeer van zo'n moment.
5. Afronden. Op een gegeven moment moet je natuurlijk stoppen anders verpest je het misschien. Wanneer dat precies is weet ik nooit helemaal, maar ik probeer altijd wel te controleren of alles er op staat en met name of alles ook een beetje 'leesbaar' is.
Ik had het eerder over de schaduwen op de grond, die zijn heel belangrijk om het schilderij af te ronden, om de gebouwen in hun omgeving te nestelen. Ook het terras in de achtergrond helpt mee om de kerk naar achteren te drukken en het oude raadhuis meer naar de voorgrond te halen.
Nadat ik klaar ben, laat ik mijn schilderij drogen. Ik moest inmiddels ook echt naar de wc, gelukkig was er een buurman waarbij ik even van het toilet gebruik kon maken. Soms verander ik tijdens het drogen nog een paar kleine dingen, maar inmiddels begon het weer om te slaan, dus ik heb mijn schilderij in de auto gelegd om daar verder te drogen.
Op de terugweg denk ik over van alles na, maar bewust niet over het schilderij. Zo kan ik thuis met nieuwe ogen naar m'n werk kijken en zie ik soms dingen die me storen of waar ik nog niet helemaal tevreden over ben. In dit geval heb ik alleen de daken wat meer schaduw gegeven en een paar kleine details in de bakstenen toegevoegd.
Het eindresultaat zie je hieronder. Ik was erg tevreden over dit schilderij, vooral omdat het best een zoektocht was naar een geschikte locatie en ik voor een moeilijk perspectief had gekozen. Ik hoop natuurlijk altijd dat als ik ergens ga zitten schilderen het een goeie aquarel wordt, maar dit weet je nooit van te voren. En omdat het weer deze zomer zo wisselvallig was was ik blij om weer lekker buiten te kunnen schilderen.
Helemaal klaar en weer plat gemaakt, mijn dorpsgezicht op Wijhe.
Van al mijn schilderijen maak ik een digitale afdruk, die ik vervolgens signeer in de rechter onderhoek, deze kun je bestellen op de pagina prints. Het origineel is te bekijken op de pagina Aquarellen. Daar kun je ook wat aanvullende informatie over dit schilderij lezen.
In mijn blog over buiten schilderen kun je meer lezen over hoe je dat het beste aan kunt pakken.
Bedankt voor het lezen van deze blog. Mocht je nog een vraag of een opmerking hebben dan hoor ik het graag in de reacties hieronder.
Reactie plaatsen
Reacties