5 dingen die ik heb geleerd van het runnen van een webshop

Gepubliceerd op 25 juli 2025 om 15:05

Na jaren actief te zijn geweest als kunstenaar besloot ik in 2022 dat het tijd was om het professioneler aan te pakken. Ik wilde een webshop, zodat ik geen fysieke locaties meer nodig had om mijn werk te verkopen. Tot die tijd verkocht ik mijn werk op stripbeurzen en bij exposities, vaak met weinig succes.

 

Inmiddels zijn we 3 jaar verder en heb ik behoorlijk wat geleerd. Als ik het kon overdoen zou ik bepaalde dingen anders aanpakken in de hoop een aantal teleurstellingen te voorkomen. gelukkig waren er ook veel mooie succesmomenten.

 

Of je nou kunst verkoopt, handgemaakte producten of net begint met ondernemen, deze 5 tips kunnen je helpen om meer uit je webshop te halen.

 

1. Maak je product concreet

2. Wees geduldig

3. Maak fouten

4. Een webshop is hard werken

5. Meer dan een magazijn

1. Maak je product concreet. Als je overweegt om een webshop te beginnen is het handig om voor jezelf helder te hebben wat je wilt verkopen. Dat betekent dat je de producten in huis hebt, dat je weet hoe je deze kunt verzenden en verpakken en dat je dit hele proces voor een klant inzichtelijk kunt maken.

 

Maar toen ik net begon vond ik het best ingewikkeld om dit allemaal zelf uit te zoeken. Ik verkoop in mijn webshop met name prints van stads- en dorpsgezichten. Deze heb ik laten drukken bij Peterprint. Bij deze drukkerij kun je een gratis proefpakket aanvragen met papiersoorten. Vervolgens steek ik de print in een doorzichtige plastic hoes. Dit pakketje stop ik in een kartonnen envelop. In deze blog vertel ik daar meer over.

 

Ik fotografeer het hele proces, zodat klanten niet alleen het product zien, maar ook weten hoe het wordt verpakt. Daarnaast probeer ik mijn productpagina's zo compleet mogelijk te maken. Dus ik benoem mijn materiaalkeuze, de afmetingen, de oplage en eventuele extra's. 

 

Deze foto's zijn voor iedereen toegankelijk, zo geef ik een volledig beeld van wie ik ben en wat ik doe als kunstenaar. Ik loop alleen vaak erg achter met het maken van deze foto's, dus voor nieuwere prints moet ik dit soms nog regelen. Maar goed, ik ben geen Amazon, daarom probeer ik altijd in één keer een nieuwe reeks foto's toe te voegen en alles dan tegelijkertijd bij te werken.

 

Als jouw productinformatie pagina's netjes zijn voorzien van alle relevantie informatie en foto's kun je eens gaan nadenken over wat je precies bij elkaar zet. Zo zou je bijvoorbeeld kunnen linken naar vergelijkbare producten om extra verkoop te stimuleren. Ik maak soms ook aparte categorieën per streek of stad, zodat klanten sneller vinden wat ze zoeken. 

 

Iets anders waar je goed over na moet denken is het verhaal achter jouw product, hierover later meer.

Een gezicht op Kampen in de herfst.

2. Wees geduldig. Natuurlijk kun je eindeloos veel tijd steken in het perfectioneren van jouw producten, de prijzen en verpakkingen. De vormgeving van jouw website en de beschrijving van elk artikel. Maar soms moet je gewoon in het diepe springen en zien wat er gebeurd. 

 

Toen ik mijn website lanceerde in augustus 2022 had ik dit met veel tromgeroffel aangekondigd. Ik had meerdere social media-posts gemaakt en een bedrijfspagina op Facebook geopend. Ik deed mee aan een kunstmarkt en iedereen die niet kon komen, kon via mijn webshop bestellen. Ik had zelfs advertenties gekocht op Instagram.

 

Dus ik had hoge verwachtingen. En toen: niets. De eerste maanden verkocht ik helemaal niks en kwam er bijna niemand naar mijn shop. Had ik misschien het verkeerde ontwerp gekozen, of waren mijn prijzen te hoog? In het najaar stond ik op een kerstmarkt en ook hier verwees ik mensen actief door naar mijn website. Dit keer had ik meer succes en ik verkocht mijn eerste prints.

 

Na deze eerste bestellingen was het weer een hele tijd stil. Al die kosten begonnen inmiddels behoorlijk op te lopen en ik begon serieus te twijfelen aan waar ik mee bezig was. Toch ben ik heel blij dat ik heb doorgezet, want een paar maanden later kwamen er weer wat bestellingen. En daarna nog eens en nog eens.

 

Het is een lang proces geweest en tegenwoordig krijg ik zo'n 10 bestellingen per maand. Dat is zeker geen vetpot, maar ik ben dankbaar voor elke print die ik verkoop.

 

Later heeft iemand me tegens me gezegd dat het ongeveer 3 maanden duurt voordat je resultaat ziet als je iets de wereld in gooit. En elke promotie en update draagt bij aan dit proces. Als je wilt weten hoe je zelf een webshop moet beginnen en wat daar bij komt kijken zou je eens naar deze blog kunnen kijken.

Helaas, mijn eerste proefdruk viel te rood uit. Deze prints kan ik niet gebruiken.

3. Maak fouten. Ik benoemde al even dat je soms gewoon in het diepe moet springen. In de kunstwereld lijkt het soms onmogelijk om door te breken en iedereen die er wel doorheen komt, laat niet een handig kruimelpaadje achter voor de volgende. Met andere woorden, het is moeilijk en niemand is er gekomen zonder schade of schande.

 

Ik bestel mijn prints in oplages van 25. Deze willen nog wel eens totaal verkeerd uitvallen qua kleur. Ik heb ook wel eens een verkeerde maat besteld. Of spelfouten gemaakt in mijn certificaten. Sommige van mijn verpakkingen bleken totaal niet te passen, of beschermden m'n prints niet goed. Soms blijken ze niet door de brievenbus te passen, waardoor ik extra geld kwijt ben bij het postkantoor.

 

Ik heb me ook wel eens behoorlijk vergist in de kosten voor internationale verzending, waardoor het verzenden naar de Verenigde Staten me net zoveel kostte als de gehele print. Het postkantoor is ook wel eens dingen kwijt geraakt en omdat ik geen afzender vermelde kon er ook niks worden teruggestuurd. Een enkele keer heb ik een factuuradres met een afleveradres verwisseld en er is zelfs een keer een verkeerde print bij een verkeerde klant beland. Mijn fout.

 

Gelukkig hebben mijn klanten altijd heel begripvol gereageerd. En mijn uitgangspunt is dat ik elke fout dubbel en dwars goedmaak. Of deze nou door het postkantoor, door mij of door iemand anders komt. Bij een klacht stuur ik zonder discussie een nieuwe print op, vaak met een excuusbriefje er bij. Soms voeg ik een gratis bonusprint toe. Voor mij is die band met mijn klanten essentieel.

 

Niet elke investering betaalt zich uit. Soms voelt het alsof ik een hele dure hobby heb. Maar van elke misstap leer ik iets. Daardoor weet ik steeds beter welke kosten slim zijn en welke ik beter kan vermijden. Zo gebruik ik tegenwoordig deze handige verzendenveloppen. Ik zie het nemen van risico's als een onlosmakelijk onderdeel van het ondernemerschap. Voor mij is dit belangrijker dan welke theorie over marketing of bedrijfskunde dan ook.

 

Ik zou je wel aanraden na te denken over een vangnet. Je wilt niet in een situatie zitten waarbij je al je geld in dure producten en materialen hebt geïnvesteerd en je direct rendement nodig hebt omdat je anders je vaste lasten niet meer kunt betalen.

4. Een webshop is hard werken. Promotie, promotie, promotie. Zonder promotie verkoop je niks. Maar ik wil als maker helemaal niet constant bezig zijn met marketing en het idee hebben dat ik mensen iets probeer te verkopen. Op de eerste plaats wil ik nieuwe kunst maken.

 

Gelukkig is dat idee van 'product verkopen' ook wel een beetje achterhaalt. Ik merk dat ik veel meer activiteit op mijn webshop krijg als ik gewoon mijn verhaal vertel. De momenten dat ik in de vrieskou buiten aan het schilderen ben. Het geboortekaartje dat ik voor mijn zoon heb ontworpen. De ontmoetingen die ik heb met mensen uit de buurt. 

 

Hier zou je zelf ook eens goed over na kunnen denken. Wat maakt jouw product uniek. In hoeverre is het handgemaakt of duurzaam. Wat betekent het voor iemand, wat voor persoonlijke ervaringen hebben jouw klanten met jouw product. Dit zijn hele waardevolle dingen om te delen op social media, maar ook in het echt. 

 

Toch blijft het veel werk om jouw webshop tot een succes te maken. Benoemen waar je mee bezig bent is niet genoeg. Uiteindelijk zullen potentiële klanten naar een productpagina moeten worden geleid. En daarbij moet je constant je producten updaten en controleren. Heb je nog genoeg voorraad, is jouw productinformatie nog up to date?

 

Als ik 10 bestellingen binnen krijg ga ik vol enthousiasme aan de slag, maar als het er maar één is kan het soms lastig zijn om de motivatie te vinden om de bestelling klaar te maken voor verzending. Daarnaast ontvang ik dagelijks mailtjes met vragen of verzoeken van klanten. Soms zitten er ook complimenten bij, maar ook daar moet je op reageren. Misschien wil iemand een linkje naar een specifiek product, of iemand heeft een nieuwsbrief per ongeluk weggegooid. Al deze mailtjes zul je moeten beantwoorden.

 

En dan is er nog het beheer van mijn voorraad en verpakking. Onze zolder is inmiddels een chaotisch warenhuis vol producten en verpakkingsmaterialen. Ik heb al lang de ambitie om dit beter te organiseren, op te ruimen en te stroomlijnen.

Alle prints, lijsten en verpakkingen die ik op dit moment verkoop.

5. Meer dan een magazijn. Hoewel mijn kunstbedrijf nog lang geen geoliede machine is, merk ik wel dat het elke maand beter gaat. Langzaam komen er steeds meer mensen op mijn website en ik krijg ook steeds meer grip op de kosten die ik maak en de prints die ik bestel. Dat geeft rust en ruimte om nieuwe dingen uit te proberen.

 

En daarmee kom ik bij een belangrijk aspect van mijn webshop. Ik zie het tegenwoordig als veel meer dan een magazijn. Het is een plek voor klanten om in contact met mij en mijn werk te komen. Maar omdat ik nog zoveel ambities heb, zie ik het ook als een platform om mijn creatieve projecten verder uit te bouwen.

 

Zo heb ik een hele serie afgekeurde aquarellen die ik graag onder een aparte sectie wil aanbieden. Daarnaast experimenteer ik met nieuwe onderwerpen. Momenteel werk ik aan een serie tuinvogels die ik ook als print wil uitbrengen. Verder denk ik aan digitale bestanden, zoals Photoshop brushes, instructiefilmpjes, blogs, ontwerpen voor de lasersnijder, etc.

 

Daarnaast wil ik via mijn webshop ook graag workshops en cursussen gaan aanbieden. Mijn website biedt hiervoor een mooie basis die ik anders speciaal hiervoor zou moeten creëren. Ik heb ook wel eens nagedacht over een donatie knop of een abonnement waarbij fans maandelijks een print in hun brievenbus kunnen ontvangen.

 

Tegenwoordig werk ik ook vaker in opdracht, hiervoor komt in de toekomst een aparte pagina met hoe dit proces in zijn werk gaat. Zodat iedereen die een aquarel van een specifiek onderwerp wil laten maken, gemakkelijker contact kan opnemen.

 

Jouw webshop is helemaal van jou. Het geeft je de vrijheid om alles wat je maakt te delen en in contact te komen met anderen.

Het is inmiddels drie jaar geleden dat ik met andere ogen naar mijn kunst ging kijken en vond dat ik iets moest veranderen in mijn kunstenaarschap. Sindsdien is mijn aquarelbedrijf uitgegroeid tot een echte onderneming, veel meer dan alleen het tekenen en schilderen.

 

Dat is niet altijd makkelijk geweest, maar ik ben heel benieuwd waar de komende drie jaar me zullen brengen. Uiteindelijk hoop ik dat mijn bedrijf mijn zolderkamer ontstijgt en we naar een externe studio kunnen verhuizen. Op dit moment is daar nog geen sprake van, maar ik zie deze eerste fase als een waardevolle basis voor de toekomst.

 

Ik schreef deze blog in de hoop dat mijn ervaringen bruikbaar zijn voor iedereen die een webshop wil beginnen, ongeacht wat je verkoopt of welke ambities je hebt.

 

Vond je het leuk om mijn verhaal te lezen? Laat het me vooral weten!

 

- Ron

Reactie plaatsen

Reacties

Hester
16 minuten geleden

Hoi Ron, ik werk in Lobith en werd door een cliënt op jou geattendeerd. Hartstikke leuk, ik volg je nu. Ik heb 25 jaar in Zevenaar gewoond, maar ben net naar Giesbeek verhuisd. Ik houd je werk in de gaten, ik geniet ervan. Groet Hester

Ron
11 minuten geleden

Hoi Hester, wat een leuk dat je me volgt. Ik ben deze zomer nog vaker in Lobith en omgeving te vinden, dus dan zullen er vast herkenbare plekken voor je bij zitten.

Groet,

Ron