Tijdens mijn opleiding aan de kunstacademie werd er naast de tekenlessen veel aandacht gegeven aan je communicatie naar de buitenwereld. Hoe zet je jezelf in de markt en wat voor promotiemateriaal gebruik je daarvoor. Het visitekaartje is daar een uitstekend middel voor.
Tegenwoordig maakt iedereen gebruik van Facebook en Instagram. Daarmee kun je direct je werk laten zien en kan de ander jouw profiel volgen. Dus in hoeverre heeft een visitekaartje überhaupt nog nut in een wereld waarin iedereen 24 uur per dag toegang heeft tot social media?
Toch geloof ik dat het ouderwetse visitekaartje nog steeds een fantastische manier is om oprecht contact met mensen te maken en je met de juiste tips een visitekaartje maakt dat mensen koesteren en bewaren.
Dit zijn mijn 5 redenen om een visitekaartje te gebruiken als handelsmerk.
1. Herkenbaarheid
2. Contactgegevens
3. Doelgroepgericht
4. Ingang voor een gesprek
5. Extra opties

1. Herkenbaarheid. Voor mijn visitekaartjes gebruik ik mijn aquarellen. Deze zijn hetzelfde als de originelen die ik op een expositie verkoop en de prints in mijn webshop.
Daarmee heeft een bezoeker gelijk een goed beeld van wat ik doe. Ik ben kunstenaar en ik maak aquarellen van dorps- en stadsgezichten. Ik druk mijn visitekaartjes op hetzelfde papier als mijn prints. Hierdoor heeft de afdruk dezelfde hoge kwaliteit. Dit zijn hele stevige kaartjes, die ook buiten op een kunstmarkt niet krom zullen trekken.
Om mijn kaartjes zo herkenbaar mogelijk te maken, bestel ik vaak 10 ontwerpen tegelijk. Hierbij is de voorkant steeds anders. Dit zorgt er voor dat ik kan kiezen welke kaartje ik voor verschillende contacten kan gebruiken. Zo geef ik meestal een visitekaartje van de Peperbus aan iemand uit Zwolle, omdat ik weet dat dat tot de verbeelding spreekt. Stel je maakt portretten van muzikanten of je hebt een serie tuinvogels geschilderd, dan kan het interessant zijn om van elk ontwerp er een paar te bestellen en uit te testen met welke je het meeste succes hebt.
Tijdens een kunstmarkt geef ik mijn kaartjes gratis weg, ik noem mijn visitekaartjes mini-prints. Dit trekt mensen sneller over de streep om een kaartje mee te nemen, dan als ik het een visitekaartje zou noemen. Het is al meerdere malen voorgekomen dat iemand een kaartje meenam en me later een foto stuurde dat ze het heeft ingelijst. Ook hangen mijn kaartjes vaak maanden, soms jaren bij iemand op de koelkast.
Daarom staat bij mij op de voorkant alleen het ontwerp en geen contactinformatie. Ik beschouw de voorkant als een kunstwerkje op zich en de achterkant gebruik ik voor alle verwijzingen naar social media en mijn website.

2 visitekaartjes van Zwolle, zorgvuldig ingelijst door een bezoeker op een kunstmarkt in Zwolle
2. Contactgegevens. Het is natuurlijk geweldig als mensen je visitekaartje mooi vinden en het leuk vinden om deze mee te nemen. Maar wat is nou eigenlijk het doel van zo'n kaartje? Hoewel dit voor iedereen verschillend is, denk ik dat jouw kaartje een meer persoonlijke manier is om contact te maken met een nieuwe klant of collega. Je bouwt een relatie op met iemand die je daadwerkelijk ontmoet en mensen herinneren zich dit.
Jouw visitekaartjes kunnen bedoeld zijn als ingang voor een workshop of een gastles, voor een creatieve opdracht of voor ogen op je webshop. Deze gegevens zul je dus helder moeten communiceren en dat doe ik op de achterkant. Zodoende blijft de voorkant zichtbaar als kunstobject en heb ik ruimte om mijn social media kanalen te laten zien.
Daarbij maak ik wel een bewuste keuze voor de kanalen die ik ook daadwerkelijk gebruik. Op mijn visitekaartje staat mijn mailadres, mijn Facebook en Instagram en mijn website. Eventueel zou je dit ook nog kunnen doen met een QR-code. Ik heb bewust mijn telefoonnummer en woonadres er niet op gezet, omdat ik het niet prettig vind als dat allemaal openbaar is.
Verder zou je natuurlijk nog kunnen denken aan een pakkende zin, een kernboodschap die iets meer uitleg geeft over datgene wat je doet. Bijvoorbeeld over de workshops die je geeft of wat je voor een klant kunt betekenen. Ook heb ik bewust gekozen voor een witte achterkant, zodat ik het ook als notitie kan gebruiken voor wat extra informatie.


3. Doelgroepgericht. Ik benoemde eerder dat ik verschillende visitekaartjes bestel. Dit doe ik bij Peterprint (een drukkerij in Groningen). Bij veel online drukkerijen krijg je korting als je meerdere ontwerpen tegelijk bestelt. Dus ik heb een vast bestand gemaakt in Adobe Indesign. Elke keer dat ik visitekaartjes ga bestellen, pas ik de afbeeldingen aan op de voorkant.
Zo bestel ik voor de voorjaarsmarkt in Tolkamer, visitekaartjes van het Gelders Eiland. Voor de kunstmarkt in Hattem bestel ik Kaartjes van Hattem en Wapenveld. Zodoende heb ik voor elke markt en beurs wel iets dat een ander herkent en aanspreekt. In deze blog vertel ik meer over hoe je meedoet aan een kunstmarkt.
Ditzelfde geldt voor een bestelling in mijn webshop, elke print voorzie ik van een passend visitekaartje. Deze afstemming is voor mij essentieel, omdat ik mijn kaartjes echt zie als gratis promotie. Uiteraard betaal je printkosten voor de kaartjes, maar iemand die een kaartje meeneemt maakt gratis reclame voor mij. Ik krijg regelmatig de vraag of iemand een extra kaartje van bijvoorbeeld Deventer mag meenemen, omdat ze daar een familielid hebben wonen.
Als je zelf reclames inkoopt op Social media betaal je veel geld, en kunnen mensen er zo langs scrollen, maar een visitekaartjes is tastbaar. Dat kunnen mensen met elkaar delen en langere tijd in een lade of op de koelkast bewaren. Soms krijg ik jaren later nog bestellingen van mensen die mijn kaartje hebben bewaard van een markt waar ik al lang niet meer aan mee doe.
Daarmee is een visitekaartje een veel betrouwbaarder middel om contact te maken dan alleen een extra volger op Instagram. Uiteraard kun je beide doen, maar ik kies altijd voor de meest persoonlijke benadering.

Mijn kraampje met prints en visitekaartjes tijdens mijn expositie in de kerk van Aerdt
4. Ingang voor een gesprek. Het idee van netwerken en het uitwisselen van visitekaartjes heeft mij ook altijd een beetje tegengestaan. Maar inmiddels weet ik ook wat de kracht is van een tastbaar object. Bij het overhandigen van een kaartje leg je eigenlijk de bodem voor een gesprek. Je creëert een ingang die je normaal minder snel zou hebben.
Zeker op een beurs of een markt is makkelijker om met mensen in contact te komen als je ze iets gratis kunt bieden. Nederlanders zijn nu eenmaal dol op gratis producten en tegenwoordig wil iedereen alles customizable kunnen krijgen. Met andere woorden: als je iemand ontmoet en je geeft deze persoon de optie tussen 4 visitekaartjes heb je gelijk een gesprek over wat die persoon wel of niet aanspreekt.
Mijn kaartjes van bekende gebouwen leveren vaak bijzondere verhalen op van mensen die getrouwd zijn in een kerk die ik heb geschilderd of plekken waar ze vroeger hebben gespeeld. Niet iedereen die een kaartje van me meeneemt zal iets bij me kopen, maar voor mij is dit ook niet het doel. Op de eerste plaats vind ik het leuk om een connectie te maken met bezoekers en soms vloeit hier een bestelling uit voort.
Die connectie an sich is sowieso een hele goede zakelijk investering. Het is me al verschillende keren gebeurd dat iemand contact met me op nam na aanleiding van een gesprek over een visitekaartje. Bijvoorbeeld door een collega kunstenaar die zelf ook een webshop wil beginnen (zie deze Blog daarvoor) of iemand die graag een portret van zijn ouderlijk huis geschilderd wil hebben.
Een visitekaartje heeft iets professioneels, het maakt meer indruk dan een servetje waar je je telefoonnummer op krabbelt.

2 Stickers die ik heb gebruikt als promotiemiddel voor mijn strips.
5. Extra opties. Hoewel ik zelf een simpel kaartje fijn vindt, zijn er natuurlijk nog heel veel meer opties. Sowieso kun je variëren met de grootte van je kaartje, bijvoorbeeld een vierkant kaartje is tegenwoordig erg hip. Daarnaast bieden sommige drukkers extra opties aan. Bijvoorbeeld foliedruk (een glimmend metallic laagje) of hoogglans belettering.
Daarnaast zijn er ook allerlei mogelijkheden in de snijvorm. Denk aan ovalen, zeshoeken of zelf gekozen lettervormen. Ook is het mogelijk om hoeken af te ronden of boorgaatjes te kiezen. Verder kun je nog denken aan gevouwen kaartjes, stempelkaarten en ik heb zelf wel eens stickers als visitekaartje gebruikt. Ook kun je nog denken aan gerecycled papier als dat bij jouw bedrijf past.
Ik ontwerp mijn visitekaartjes volledig zelf, maar veel drukkers bieden een foto-editor aan, waarbij je een standaard ontwerp volledig kan aanpassen en helemaal eigen kunt maken. Zeker als je zelf niet zo handig bent met ontwerpprogramma's kan dit een goed hulpmiddel zijn.
Daarnaast zou je ook alles analoog kunnen maken, door een groot vel vol te schilderen en deze vervolgens in stukken te knippen. Hier zet je dan jouw contactgegevens op. Zo heeft iedereen een uniek kaartje, een klein kunstwerkje. Ook heb ik wel eens geëxperimenteerd met een interessante quote of creatieve tip op de achterkant.
Dan zijn er nog allerlei visitekaarthouders te bestellen waarbij je een chique verpakking of display kunt laten zien. Zeker als je kaartjes bij bedrijven wilt neerleggen is dit vaak aan te raden, zodat ze niet wegwaaien. Daarnaast ziet het er professioneler uit en dat kan net het verschil zijn tussen een kaartje dat je wel pakt en een kaartje dat je laat liggen.
Kortom, genoeg mogelijkheden om je creativiteit te laten zien!

Ik zie het gebruik van visitekaartjes dan ook vooral als een leuke manier om contact te maken met de buitenwereld. Tegenwoordig is veel contact al zo vluchtig en wordt ons leven steeds meer digitaal. Ik geloof dat jouw relatie met mensen veel sterker wordt als deze face to face plaatsvindt en niet via een mailtje of een DM.
Daarom maak ik al jaren gebruik van persoonlijke visitekaartjes en elk jaar weer hoor ik verhalen van mensen die nog steeds weten dat ze destijds een kaartje van me meegenomen hebben. Die ervaring betekent een hoop voor mij, ik merk dat zo'n kaartje echt iets losmaakt bij mensen.
Hartelijk bedankt voor het lezen. Misschien heb je zelf ook nog wel een leuk idee of een goeie tip voor een visitekaartje, dan hoor ik het natuurlijk graag in de reacties hieronder.
Ron
Reactie plaatsen
Reacties
Dag Ron, een fijne uitleg ik gebruik altijd copytjes van mijn schilderijen en vind het fijn om te lezen dat jij het contact met mensen het belangrijkste vind. Hartelijke groet en succes Sjoukje Ganzevoort.
Dankje Sjoukje, leuk dat je er wat aan hebt! Jij ook veel succes.
Hallo Ron, bedankt voor je uitgebreide verslag. Inspirerend! Op dit moment knip ik zelf kaartjes uit afgekeurde linodrukwerken en beschrijf met de hand mijn gegevens. Ik zag vandaag op de kunstmarkt dat mensen het leuk vinden om een mooi stukje zelf te kunnen kiezen.
Hoi Linda, wat leuk! Zo zie je maar weer dat je met een beetje creativiteit van alles iets bijzonders kunt maken.